Bussen er av typen Solaris Urbino elektrisk og er en del av et testprosjekt sammen med Ruter. Norgesbuss skal totalt ha to elbusser. Prosjektet løper over to år for å høste erfaringer med batterielektriske busser. Norgesbuss skal kjøre bussen på linje 60 Vippetangen – Tonsenhagen. Les mer om Ruters testprogram for elbuss her.

Bussene skal lade med pantograf på Vippetangen og vedlikeholdslades på depoet. Både busser, pantograf og vedlikeholdslader er levert av Solaris Norge. Batteriet i bussen er 125kWh av typen LTO. Drivlinjen er 2 x ZF AVE 130 nav- motorer. Bussen har 28 sitteplasser og har Ruter-design.

Fra før av har Norgesbuss fem elbusser som er i drift i Stavanger, og har gode erfaringer med det.

Norgesbuss er et heleid datterselskap i Torghatten-konsernet og har om lag 1700 ansatte og 800 busser. Les mer om Norgesbuss på deres nettsider.