Starter bygging av ny elferje i januar 
3D-bilde av ny elferje som skal bygges for Torghatten

8. desember signerte Torghatten Nord kontrakt om bygging av ny elferje med verftet Remontowa Shipbuilding i Polen. Oppstart på prosjektet er i midten av januar, og skipet skal leveres i årsskiftet 2025/26. Den nye elferja skal inn på sambandet Stornes-Bjørnerå, og for Torghatten er dette et nytt steg mot en stadig mer miljøvennlig flåte, og en mer bærekraftig næring.

– I dette prosjektet har vi jobbet med å redusere vekta på båten så mye som mulig, og balansert opp mot det å få et drifts- og vedlikeholdseffektivt fartøy. Det er ikke et revolusjonerende design, men heller en kombinasjon av mange små detaljer, "mange bekker små", forteller Eirik Olsen, driftsdirektør i Torghatten Nord.

– I samarbeid med designerne, systemintegrator og verft har vi utarbeidet energieffektive og vedlikeholdsvennlige løsninger, samtidig som vi har prøvd å presse ned vekta på skipet, uten at det skal gå på bekostning av fartøyets funksjonalitet, sier Olsen.

– Hvorfor falt valget på Remontowa?

– Det enkle svaret er at de leverte den beste kombinasjonen av pris og kvalitet i tilbudet sitt. Men det de kanskje utmerket seg mest på, var hvor grundig de satte seg inn i spesifikasjonen og designet, der de kom med flere forbedringsforslag. Samlet ble det et godt resultat.

– Vi har jobba med Remontowa før, med både MF «Landegode», MF «Værøy», MF «Lødingen», MF «Barøy», MF «Kvaløy», MF «Rebbenesøy», MF «Uløytind» og MF «Vengsøy» tilbake i 2010-2011. Så vi har tro på at de skal klare å levere et bra fartøy til riktig tid.

– Når starter bygginga av ferja, og når er den på plass?

– Kick-off for bygging er i midten av januar, og etter avtalen skal jobben ta 22 måneder. Så da sikter vi mot årsskiftet 25/26. Elferja er designet av The Norwegian Ship Design Company.

Spesifikasjoner:
Lengde: 63,65 m
Bredde: 15,50 m
Dybde til hoveddekk: 4,80 m
Passasjerer og mannskap: 149 personer
Personbilkapasitet: 50
Vogntogkapasitet: 6