
Torghatten skal utvikle Norges første autonome bybåt i Haugesund.
I dag ble det offentliggjort at Torghatten har inngått en intensjonsavtale med Haugesund kommune om å gå inn som rederi og operatør i utviklingsprosjektet "Utslippsfri autonom bybåt".
Den selvkjørende båten skal gå i rute mellom Haugesund sentrum, Risøy og Vibrandsøy. Målet er at testdrift skal starte høsten 2025.
– Bybåtprosjektet vil bidra til å gjøre Vibrandsøy tilgjengelig for alle, styrke byens maritime identitet, og gi innbyggere og turister enkel, miljøvennlig tilgang til et fantastisk rekreasjonsområde. Samtidig vil det fremme næringsutvikling og turisme i regionen, sier Annette Sæther, næringssjef i Haugesund kommune.
Torghatten har allerede en pilot med autonom elferje i Stockholm sentrum, der MF Estelle går over Riddarfjärden – verdens første kommersielle helautonome byferje.
– Vi er helt i front innen autonom skipsfart og urban mobilitet, sier Anders Sjåholm Rimehaug, senior prosjektutvikler i Torghatten.
– Målet vårt er at dette prosjektet setter enda større fart på innovasjonen på området, samtidig som det vil bidra til at Sjøfartsdirektoratet utvikler regelverk for autonome ferjer.
– Slike "flytende broer" har et stort potensial til å forenkle persontransport i byer verden over, på en måte som reduserer klimagassutslipp. Her ønsker Torghatten å være i førersetet med å utvikle robust teknologi, få på plass det regulatoriske, og drifte lønnsomt, sier Rimehaug.
Med på laget kommer samtidig også SEAM som systemintegrator, og Zeabuz som autonomipartner. Andre deltakere i prosjektet er Karmsund Havn, Havnekraft, Remota, Maritime Cleantech, Høgskulen på Vestlandet og Norce.
– Jeg mener vi nå har en solid og sterk samarbeidsgruppe som har all forutsetning for å lykkes med å utvikle en autonom bybåt i Haugesund, sier prosjektleder i Haugesund kommune, Veronica Charlotte Haugan.